De Longnecks

13 januari 2023 - Chiang Rai, Thailand

Jullie hebben vast en zeker wel eens een foto gezien van vrouwen met blinkende ringen om hun nek. Wel nu, vandaag hebben wij zo'n bergstam bezocht.

Zij behoren tot de stam ,Karen ,die voornamelijk voorkwam in Birma, het huidige Myanmar. Aangezien zij helemaal geen status hadden omdat ze maar een " bergvolk" waren werden zij veelal opgejaagd door oorlogszuchtige stammen en zelfs de regering. Zij vluchten naar Thailand en vormen daar een statenloze bevolkingsgroep. Over het hoe en waarom van de ringen bestaan vele theorieen ,de 2 belangrijkste zijn: door de ringen stegen zij in aanzien voor de trouwlustigen,dus schoonheid.Aangezien tijgers altijd aanvallen in de nek waren ze dus daar goed tegen beschermd.Waarom de mannen dan niet ? Zij konden zich verdedigen met pijl en boog. Dus Truus, bert en ik zijn geen watjes maar van het sterke geslacht. ( dit effe terzijde).

Maar waarvan moest deze stam leven ? Opiumhandel was immers uitgeroeid en hun broodwinning  ,landbouw, mocht niet in Thailand omdat ze vluchtelingen waren. Toen heeft de regering zich er mee bemoeit.De ca. 7000 longnecks werden ondergebracht in vele bergdorpjes, waar ze een stuk grond in bruikleen ( landbouw voor de mannen)en de vrouwen werden een toeristische attractie.Je kunt deze deze bergstammen bezoeken waarbij de "longnecks" hun zelfgemaakte spullen aan de man kunnen brengen. Deze generatie is nog steeds statenloos ,alleen de kinderen krijgen tegenwoordig een thais paspoort.

Nou is er blijkbaar een gemeenschap "Longnecks" die zich nog steeds verscholen houd in het oerwoud van Noord Thailand en nog nooit geen andere mensen heeft gezien, laat staan bleriickenarendie zijn wij gaan zoeken.

Aangezien we wisten dat er werkzoekende olifanten waren ( zie eerder verhaal) hebben we 6 olifanten gehuurd, een voor onze thaise gids ,een voor alle bagage en voor ieder van ons een olifant. We hebben hier helaas geen bewijs van omdat de olifanten graag "zwart" werden betaald.Dus mochten we geen foto's maken.

Omdat we een uitstekende gids hadden waren we binnen een half uur al bij de "Longnecks". Wat we toen meemaakten. De longnecks keken zich de ogen uit. Ze hadden nog nooit blerickenaren gezien en wij nog nooit longnecks.Wie was nou de attractie???  Buiten 2 swalikrijgers uit Namibië waren wij de enigste bezoekers.Eerlijk is eerlijk, het was prachtig om de ligging van het dorp te zien,mooie mensen,fijne handgemaakte producten. Kortom leuke middag gehad.BIJgevoegd diverse foto's en video's.

Nou kun je wel zeggen ,allez ,opgezet voor de toeristen maar je ziet er hun authentieke leefwijze en je steunt ze ook nog.lijkt mij dat het veel verwerpelijker is als je de hordes Europese toeristen ziet in Phuket en Pattaya op zoek naar een  " happy end".

Toch ???

1. Marion Heiting: